Tarvitseeko henkilökohtaisesta avusta maksaa itse?

Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisille henkilöille tarkoitettu maksuton palvelu, jota myönnetään hyvinvointialueiden toimesta. Pääsääntöisesti henkilökohtaisesta avusta ei tarvitse maksaa itse, kun se järjestetään palvelusetelillä tai ostopalveluna. Avun saaminen edellyttää virallista päätöstä hyvinvointialueelta, mutta on myös mahdollista ostaa vastaavia palveluja itse maksavana asiakkaana ja hyödyntää kotitalousvähennystä.

Mitä henkilökohtainen apu tarkoittaa ja kuka sitä voi saada?

Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisten henkilöiden lakisääteinen oikeus, joka mahdollistaa itsenäisen elämän ja omien valintojen toteuttamisen. Se on tarkoitettu auttamaan päivittäisissä toiminnoissa kotona ja kodin ulkopuolella, joista henkilö ei vamman tai sairauden vuoksi selviydy itsenäisesti.

Henkilökohtaista apua voivat saada henkilöt, jotka täyttävät vaikeavammaisuuden kriteerit. Vaikeavammaiseksi määritellään henkilö, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen tavallisista elämän toiminnoista.

Avun myöntämisen perusteet määritellään vammaispalvelulaissa, ja käytännön toteutuksesta vastaavat hyvinvointialueet. Saadaksesi henkilökohtaista apua sinun tulee hakea sitä oman hyvinvointialueesi sosiaalitoimesta, joka arvioi palvelutarpeesi ja tekee virallisen päätöksen.

Miten henkilökohtaisen avun rahoitus toimii Suomessa?

Henkilökohtaisen avun rahoitus perustuu Suomessa julkiseen rahoitukseen, eikä palvelun käyttäjän tarvitse maksaa siitä itse. Hyvinvointialueet vastaavat palvelun järjestämisestä ja rahoittamisesta verovaroin.

Hyvinvointialueet voivat järjestää henkilökohtaista apua kolmella eri tavalla:

  • Palvelusetelimallilla, jossa asiakas voi valita hyväksytyn palveluntuottajan
  • Ostopalveluna, jossa hyvinvointialue ostaa palvelun suoraan palveluntuottajalta
  • Työnantajamallilla, jossa vammainen henkilö toimii itse avustajan työnantajana

Kun saat hyvinvointialueelta päätöksen henkilökohtaisesta avusta, siinä määritellään, montako tuntia apua sinulle on myönnetty ja millä tavalla palvelu järjestetään. Päätöksessä kerrotaan myös, miten voit käyttää palvelua.

Miten palveluseteli- ja ostopalvelumalli eroavat toisistaan?

Palvelusetelimallissa sinulla on mahdollisuus valita itse palveluntuottaja hyvinvointialueen hyväksymistä yrityksistä, kuten Spesio. Saat hyvinvointialueelta palvelusetelin, jolla voit hankkia tarvitsemasi henkilökohtaisen avun. Palveluseteli mahdollistaa avustajan saamisen ilmaiseksi, ja avustaja on työsuhteessa palveluntuottajaan.

Spesion palvelusetelimallissa avustajasi on työsuhteessa meihin, ja vastaamme kaikista lakisääteisistä työnantajavelvoitteista. Palvelun käyttö aloitetaan sinun ja Spesion palveluesimiehen puhelulla tai tapaamisella. Etsimme ja palkkaamme sinulle sopivan avustajan, ja halutessasi voit osallistua avustajan valintaan.

Ostopalvelumallissa hyvinvointialue valitsee palveluntuottajan ja ostaa palvelun suoraan yritykseltä. Sinä saat hyvinvointialueelta maksusitoumuksen, jolla palvelu järjestetään. Ostopalvelussakin avustajasi on työsuhteessa Spesioon, ja palvelu järjestetään samalla tavalla kuin palvelusetelimallissa. Palvelu on sinulle maksutonta.

Molemmissa malleissa Spesion palveluesimies toimii sekä sinun että avustajan tukena ja varmistaa, että yhteistyö on sujuvaa.

Voiko henkilökohtaista apua saada ilman virallista päätöstä?

Kyllä, voit hankkia avustajapalveluja myös ilman hyvinvointialueen päätöstä ostamalla palvelun itse suoraan palveluntuottajalta. Tällöin maksat palvelusta itse sovitun hinnaston mukaisesti.

Itse maksettavista avustajapalveluista on mahdollista saada kotitalousvähennystä, mikä helpottaa kustannuksia verojen maksun yhteydessä. Kotitalousvähennys voi olla merkittävä taloudellinen helpotus, sillä voit vähentää osan palvelun hinnasta verotuksessa.

Spesio tarjoaa avustajapalveluja myös itse maksaville asiakkaille. Voit ostaa Spesiolta avustajapalvelua juuri sen verran kuin tarvitset, ilman virallista henkilökohtaisen avun päätöstä. Palvelu räätälöidään aina yksilöllisiin tarpeisiisi sopivaksi.

Yhteenveto Spesion henkilökohtaisen avun palveluista

Spesio on kokenut sosiaalipalvelujen asiantuntijayritys, joka on toiminut Suomessa vuodesta 2001 lähtien. Tarjoamme henkilökohtaista apua sekä palvelusetelillä että ostopalveluna. Lisäksi palvelujamme voi hankkia myös itse maksavana asiakkaana.

Palveluissamme korostuu yksilöllisyys ja asiakkaan tarpeisiin vastaaminen. Tavoitteenamme on mahdollistaa jokaiselle omannäköinen elämä arjen haasteista huolimatta. Toimintamme perustuu luotettavuuteen ja jatkuvuuteen – monet asiakkaat ja avustajat ovatkin tehneet yhteistyötä vuosien ajan.

Toimimme kattavasti Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Pirkanmaalla palvellen erilaisia asiakasryhmiä kaiken ikäisistä lapsista ikäihmisiin. Jos sinulla on kysyttävää henkilökohtaisesta avusta tai haluat tietää lisää palveluistamme, vieraile verkkosivuillamme osoitteessa www.spesio.fi tai ota yhteyttä – autamme sinua löytämään juuri sinulle sopivan ratkaisun!

Takaisin uutislistaukseen
Yksityisyyden hallinta

Hyödynnämme evästeitä varmistaaksemme Sinulle parhaan mahdollisen palvelun. Voit hallinnoida itse, mitä evästeitä palvelussa otetaan käyttöön ja muuttaa asetuksiasi helposti milloin tahansa.